(Exodul 21:2-6): „Daca vei cumpara un rob
evreu, sa slujeasca sase ani ca rob; dar in al saptelea sa iasa slobod; fara sa
plateasca nimic ca despagubire. Daca a intrat singur, sa iasa singur; daca era
insurat, sa iasa si nevasta-sa impreuna cu el. Daca stapanul lui i-a dat o
nevasta, si a avut fii si fiice cu ea, nevasta si copiii sa fie ai stapanului
lui, iar el sa iasa singur. Daca robul va zice: „Eu iubesc pe stapanul meu, pe
nevasta-mea si copiii mei, si nu vreau sa ies slobod”, atunci stapanul lui sa-l
duca inaintea lui Dumnezeu, sa-l apropie de usa sau de stalpul usii, si
stapanul lui sa-i gaureasca urechea cu o sula, si robul sa ramana pentru
totdeauna in slujba lui.”
Legea se aplica doar la sclavii evrei,
adica cu alte cuvine, doar evreii aveau dreptul la aceste ,,privilegii’’, sa
plece dupa 7 ani, sa se poarte bine cu ei stapanii, etc etc... Chiar se pune
accent pe acest detaliu, ce se poate face unui sclav evreu si ce nu. Orice alta
natie nu avea niciun drept, erau ca animalele !
Legi ca: ,,sa nu ucizi, sa nu
furi ... bla bla’’ nu sunt inventate de crestinism. Ele sunt universal umane si
apar prin toate culturile, dar legea era valabila numai pentru persoanele din
interiorul grupului, tribului. Cei ce nu apartineau de aceste comunitati erau
considerati inferiori (caini, dobitoace) si puteau fi jefuiti, schinjuiti si
omorati fara sa se incalce vreo lege.
In viziunea biserici crestine sclavii
antici erau considerati ca animalele, robii, ca si sclavii negri americani,
erau considerati ca oameni avand suflet, deci aveau posibilitatea de mantuire.
Dar cine suntem noi sa contrazicem asta? Sclavul si robul se pare ca nu este acelasi
lucru si, pierzandu-ne in definitii si interpretari nuantate, se poate deduce ca
marea majoritate a robilor nu sunt sclavi... sunt robi! Din punct de vedere
religios, robia si detinerea de robi apareau drept „compatibile” cu perceptele
crestine si cu mantuirea, mai ales ca in limbajul bisericesc ortodox este des intalnita
expresia „robul, roaba lui dumnezeu” ca fiind vorba despre un supus si un stapan
absolut. „Rob, roaba, robie” nu sunt altceva decat termenii romanesti pentru
„sclav, sclava, sclavie” si nu redau situatii sau realitati diferite.
Despre batalia de la Gettysburg
(Pennsylvania 1863) se stie ca a fost cea mai mare batalie din Razboiul Civil
American, precum si cea mai mare batalie purtata vreodata in America de Nord. Aproximativ
750.000 de soldati au murit in timpul Razboiului Civil dintre Nord si Sud. Cea ce nu prea se stie este ca ambele parti
au interpretat biblia in moduri care sa sustina opiniile cu privire la sclavie,
cu interpretari literale specifice in Sud si citiri mai nuantate ce au castigat
teren in Nord. Nordul a avut propria agenda, propriile motive pentru citirea
bibliei asa cum a facut-o si Sudul a avut propriile motive pentru citirea
bibliei asa cum a facut-o. Dezbaterea sclaviei a fost foarte influentata de
pasaje biblice, pentru a sprijini o parte sau alta dintre tabere.
Nordul se opunea sclaviei, iar aceasta diferenta
culturala a modelat retorica razboiului. Cultura populara din Nord ii
reprezenta pe sudici ca fiind decadenti, necrestini, scotand la iveala prejudecatile
pe care „yankeii” le aveau fata de concetatenii lor din Sud.
Reprezentantii bisericilor crestine acuzau
sclavia ca fiind un pacat si cereau eliminarea acesteia iar la polul opus, unii
au sustinut ca biblia trata sclavia ca o
practica legitima. In acest sens, argumentau ca in vechiul testament aceasta
era reglementata, iar Jesus, desi a trait intr-o lume in care sclavia a
existat, nu a rostit un singur cuvant de condamnare a acesteia. De asemenea,
scrisorile apostolului Pavel contin cerinte explicite ca sclavii sa fie supusi
stapanilor lor. Bisericile au contribuit la radicalizarea efortului de razboi,
determinand ca ceea ce a inceput ca un razboi pentru pastrarea Uniunii sa se
transforme intr-un razboi de eliberare a sclavilor.
Cu aceeasi biblie in mana unii au sustinut
rasismul, altii au tolerat sclavia.
Cu siguranta putine lucruri
din cultura omeneasca pot egala biblia cand vine vorba despre legende,
controverse si razboaie. Este relativ simplu sa se ajunga la luarea unor
decizii cu implicatii negative, chiar sangeroase, avand ca suport teologia
crestina. Nenumaratele genociduri avand ca motivatie elemente de ordin religios
ne arata potentialul pericol al folosirii textelor bibliei intr-o maniera
radicala, fara nuantarea necesara. Biblia continua sa ramana cartea cea mai
citita, dar si cea mai gresit interpretata. Crestinismul, asemenea islamului,
este predispus la violenta iar cu biblia in mana se poate justifica orice.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen